maandag 3 april 2017

Waarom een goede ondernemer hart voor problemen heeft

Uri Levine weet bij zijn lezingen van begin tot eind te boeien. Dat einde moet door de dagvoorzitter worden bepaald, want deze succesvolle ICT-ondernemer heeft altijd nog “één laatste verhaal” – waar hij nooit aan toe komt. Maar wat hij wél vertelt bevat waardevolle lessen voor aanstormende ondernemers.

Uri Levine

In “Ik zie geen problemen, alleen uitdagingen” beschreef ik het verschil tussen een uitdaging en een probleem. ‘Uitdaging’ is immers vaak een eufemisme voor ‘probleem’. Ik stelde dat een uitdaging een opgave is waar je zelf voor kiest, terwijl anderen jou met een probleem opzadelen.

Voor de Israëlische ICT-ondernemer Uri Levine vormt een probleem het begin van een nieuw bedrijf. In een gezelschap van andere topondernemers valt hij uit de toon door zijn casual kleding. En op zijn T-shirt staat een spreuk, elke dag een andere, citaten uit zijn voordracht. Bijvoorbeeld: “Fall in love with the problem, not the solution”.

En daarmee is zijn visie op ondernemerschap kernachtig verwoord.

Fall in love with the problem, not the solution
Voor Levine begint een bedrijf dus met een probleem. Zoals:
  • Je komt in een file terecht, omdat je niet weet hoe je die had kunnen vermijden
  • Je weet niet precies wat je voor een dienst betaalt, omdat de tariefstructuur volledig onduidelijk is
  • Je vraagt je af waarom je moet werken met een tussenpersoon.
Het is zaak het probleem waarmee je je bezig houdt met zorg te kiezen. Levine stelt zich daarbij één vraag: wie verliest z’n handel als ik slaag? Blijf je het antwoord op die vraag schuldig, dan is het probleem niet groot genoeg.
Of anders gezegd: vind een oplossing voor veel gebruikers met een bepaald probleem.

Levine adviseert dat je je volledig op het probleem stort, zonder je hart te verliezen aan een eenmaal gekozen oplossing. Wees niet te oplossingsgericht, maar blijf flexibel.
De enig juiste volgorde is: probleem – gebruiker – oplossing.

Levine vindt namelijk dat alleen oplossingen de moeite waard zijn die een hele markt veranderen of – liever nog – ontwrichten. Nieuwkomers hebben kans van slagen, aangezien bestaande bedrijven belang hebben bij de status quo. Bestaande bedrijven zoeken de comfortzone, nieuwkomers hebben niets te verliezen.
Waar waren bedrijven als Facebook, Nokia en Uber tien jaar geleden, waar staan ze nu en waar zullen ze over tien jaar zijn?

Levine noemt enkele kenmerken van markten die erom vragen te worden ontwricht door nieuwkomers:
  • Een markt met tussenpersonen – er blijft ergens iets aan de strijkstok hangen
  • Een markt waarbij de prijs niet in balans is met de waarde die er tegenover staat – je betaalt teveel
  • Een markt waarin bepaalde regelingen niet goed functioneren – mooi voorbeeld: kortingsbonnen die in de keukenlade blijven liggen.

In dergelijke situaties zijn er vier aangrijpingspunten om een markt te ontwrichten:
  • Product: je hoeft een artikel (bijvoorbeeld een auto) niet te bezitten (het oude businessmodel) om het toch te kunnen gebruiken (basis voor een heel nieuw businessmodel)
  • Prijs: die kun je verlagen door onnodige kosten uit het systeem te halen
  • Beschikbaarheid: Uber creëerde een heel nieuw aanbod, waardoor ook het aantal taxiritten toenam
  • Kennis: van afgeschermde data (niet beschikbaar en/of in handen van weinigen) naar gedeelde informatie.

Verder noemt Levine enkele signalen die erop wijzen dat je de beoogde impact bereikt, zoals:
  • Je wordt vanwege inbreuk op een patent aangeklaagd
  • Mensen sturen bedankbrieven.

The biggest enemy of good enough is perfect!
Een andere les van Levine is dat je niet naar perfectie moet streven. Het oprichten van een succesvol bedrijf is een reis langs mislukkingen. Wat je in eerste instantie ontwikkelt lost het probleem vaak niet op. Je moet dan op zoek naar iets anders. Een échte ondernemer is dan ook niet bang voor mislukkingen.
Sterker nog: volgens Levine heeft een ondernemer die met mislukkingen te kampen heeft gehad vijf keer meer kans om te slagen dan wie nog geen mislukkingen heeft meegemaakt.

Op een ondernemer rust een verantwoordelijkheid. Hij creëert immers een werkplaats voor mensen, die daar misschien wel hun hele leven werken. Een ondernemer viert daarom de successen met zijn medewerkers, bijvoorbeeld de eerste zoveel klanten.


Free and and good enough wins every time
Op de ICT-diensten die Levine ontwikkelde heeft hij zijn eigen lessen over ondernemerschap toegepast.

Waze
Levine’s eerste bedrijf, Waze ontstond uit de wens om files te vermijden. Waze is een navigatiesysteem dat niet is gebouwd op bestaand kaartmateriaal, maar op basis van data die door crowdsourcing is verkregen. De routes die chauffeurs aflegden werd door middel van gps op een blanco kaart geprojecteerd. Na ongeveer zes maanden kan een voldoende betrouwbare wegenkaart van een stad worden gegenereerd, die wordt gecompleteerd met straatnamen en nuttige plaatsen. In de patronen kun je bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer herkennen. Bovendien – en hierin zit de toegevoegde waarde – kun je uit de snelheid van de auto’s afleiden of er op een bepaald traject een file staat. Via de app waarmee ook de data wordt verzameld, kun je vervolgens een omleiding adviseren: chauffeurs helpen chauffeurs. Waze begon in Oosteuropese steden als Bratislava en Praag en omvat inmiddels grote delen van de wereld.
Waze kan gratis worden gedownload op een smartphone.

Moovit
Moovit is de nummer 1 openbaar-vervoer-app in de wereld, met gebruikers in 1200 verschillende steden. Door alle vervoersopties in één app te combineren, voorkom je dat je voor een station komt te staan dat is gesloten of dat je staat te wachten op een bus die niet zal komen.
Moovit kan gratis worden gedownload op een smartphone.

Feex
Feex ontstond uit de ergernis dat sommige mensen grote delen van hun pensioenopbouw kwijt zijn aan bijkomende kosten, maar zich daarvan vaak niet bewust zijn. En als je niet weet hoeveel je betaalt, betaal je teveel. Feex brengt die kosten in beeld en geeft aan hoe je daarop kunt besparen.
Voor meer informatie over Feex: www.feex.com.

Roomer Travel
Het kan gebeuren dat je een hotelkamer boekt, maar dat je verhinderd bent, terwijl je de reservering niet meer kunt annuleren. Voor die gevallen is Roomer Travel ontwikkeld, want daarmee verkoop je je hotelreservering door aan iemand anders. Zo creëer je efficiëntie in een inefficiënte markt.
Roomer Travel kan gratis worden gedownload op een smartphone.

Engie device
Engie device ontstond uit de ergernis dat een garage je adviseert om een bepaald onderdeel te vervangen, maar dat je niet overtuigd bent van de noodzaak. Met Engie kun je zelf je auto diagnosticeren en vaststellen of onderhoud nodig is. Door het delen van kennis wordt een nieuw marktevenwicht gecreëerd.
Engie is tegen geringe betaling als smartphone-app verkrijgbaar via: www.engieapp.com.

Fairfly
Voordat je online een vlucht boekt, volg je dikwijls een tijdlang de tarieven. Maar wie volgt na de boeking nog hoe die vluchttarieven zich ontwikkelen? Dat kan met Fairfly en je krijgt een signaal als het tarief zover is gezakt dat omboeken aantrekkelijk is geworden.
Voor meer informatie over Fairfly: www.fairfly.com.

People don't stop dreaming when they get old, they get old as they stop dreaming
Levine geeft niet zelf leiding aan die bedrijven. Hij heeft gezorgd voor goede directeuren. En Waze heeft hij in 2013 voor 1,15 miljard dollar verkocht aan Google!
Als een probleem eenmaal met succes is aangepakt, richt de échte ondernemer zich alweer op het volgende probleem. Levine is zo’n ondernemer, altijd bezig met zijn volgende onderneming - voor nóg één laatste verhaal...