maandag 6 februari 2017

Hoe maken we innovatiepioniers succesvol?

Een eeuw geleden vond DSM-directeur Van Iterson de koeltoren uit. Die innovatie vind je nu wereldwijd terug. Deze en andere innovaties vormen evenzoveel inspiratiebronnen voor ondernemers die nu worstelen om hun ideeën om te zetten in een succesvol product. Brightlands helpt deze pioniers in ondernemersland.

 
De Brightlands-campussen hebben zich ten doel gesteld om te groeien en dat kan op verschillende manieren:
  • Groei van bedrijven die al op de campus gevestigd zijn (autonome groei)
  • Verhuizing van (delen van) bedrijven naar de campus (acquisitie)
  • Ontwikkeling van initiatieven die voortkomen uit bedrijven op de campus (spin-offs)
  • Oprichting van nieuwe bedrijven, oftewel: een gewaagd idee leidt tot een legendarisch bedrijf.
Het is op zich al moeilijk genoeg om met succes een bedrijf op te richten, zeker als je actief wilt zijn in materialen, gezondheid, smart services en gezonde voeding, de sectoren waarin de Brightlands-campussen actief zijn, maar die een relatief hoge entreedrempel hebben. En als je daar als aspirant-ondernemer helemaal alleen aan begint is het onbegonnen werk.
Daarom is Brightlands gestart met de Brightlands Innovation Factory (BIF), die erop ingericht is om startende ondernemers door de opeenvolgende fasen van de oprichting van een eigen bedrijf te loodsen. De betrokkenheid van BIF duurt niet een paar maanden, maar kan oplopen tot jaren. Het oprichten van een bedrijf is een zaak van lange adem.

Brightlands verwacht dat BIF een belangrijke bijdrage gaat leveren aan de groei van de campussen. Immers, uit de statistieken blijkt dat startende, kleine bedrijven, vergeleken met grote bedrijven, een verrassend groot aandeel hebben in de groei van de werkgelegenheid.

Fasering
BIF biedt de startende ondernemer structuur. Zo begeleidt BIF de ondernemer door duidelijk onderscheiden fasen:
  • Incubate
  • Accelerate
  • Validate
  • Scale.
In de Incubate-fase moet de beginnende ondernemer aantonen dat zijn idee daadwerkelijk een oplossing biedt voor een reëel probleem. Ook begint zij of hij met het aantrekken van gelijkgestemden als medeoprichters.

In de Accelerate-fase wordt het idee dat de Incubate-fase heeft overleefd, uitgewerkt in een gedegen bedrijfsplan.

In de Validate-fase moeten, met het bedrijfsplan in de hand, drie vragen in de spreekwoordelijke weerbarstige praktijk volmondig positief worden beantwoord:
  • Marktvalidatie: hebben potentiële klanten serieus belangstelling voor het product?
  • Proeffabricage: is het startende bedrijf in staat om het product daadwerkelijk te produceren?
  • Regels en voorschriften: voldoen productie en bedrijfsvoering aan alle wettelijke eisen en industrienormen?
In de Scale-fase gaat het bedrijf met een product naar de markt. Bij gebleken succes zal het bedrijf op alle fronten moet opschalen: meer personeel, meer productiecapaciteit, een grotere organisatie. Dit stelt nieuwe eisen aan het ondernemerschap en ook in deze fase staat BIF de ondernemer bij.

Ondersteuning
BIF beschikt over een corps aan mentoren en adviseurs, deels afkomstig van bedrijven en organisaties die op de campus zijn gevestigd of daarmee zijn gelieerd – mensen die weten waar ze het over hebben. Ook de overheid ondersteunt de startende ondernemers.

Die advisering betreft de volgende aspecten van de bedrijfsvoering.
  • Het verkrijgen van subsidies en schenkingen
  • Toegang tot een netwerk van investeerders
  • Financiering
  • Verschillende aspecten van de Validate- en Scale-fasen
  • Marketing
  • Onderzoek
  • Business development.
Daarbij hebben de ondernemers toegang tot de faciliteiten op de campussen:
  • Kantoorruimte
  • Laboratoria
  • Het 3D-printcentrum
  • Proeffabrieken
  • Medische beeldvorming.
De gestructureerde aanpak komt ook tot uitdrukking in twee concrete programma’s die BIF aanbiedt om ondernemers te begeleiden:
  • Brightlands Incubate voor ondernemers die nog maar net zijn begonnen
  • Brightlands Accelerate voor ondernemers die al een prototype hebben.



Kapitaal
Het meest krachtige hulpmiddel om startende bedrijven te helpen is kapitaal. En dat komt via de Brightlands Innovation Factory in verschillende vormen beschikbaar, vormen waarvoor veelal alleen de Engelse benaming gangbaar is, zoals:
  • Friends, Family, Fools
  • Angel Investors
  • Crowdfunding.
Elevator pitch
Een van de vaardigheden die ondernemers in de Brightlands Innovation Factory opdoen, is het geven van presentaties. Dat is belangrijk, want zij zullen zichzelf, hun idee, bedrijf en/of hun product(concept) moeten verkopen aan partners, financiers, klanten, sollicitanten, leveranciers, enz. En zij moeten aantonen dat ze terecht mogen meedoen in de Brightlands Innovation Factory, want het aantal plaatsen is beperkt!

Een van de presentatievormen is de elevator pitch. Het idee daarachter is dat je in staat moet zijn duidelijk te vertellen waar je als ondernemer mee bezig bent in de tijd die een lift nodig heeft om de bovenste etage van een flatgebouw te bereiken.

Veelbelovende initiatieven
Het voert te ver om de elevator pitches van alle bedrijven in de Brightlands Innovation Factory hier weer te geven, daarom volsta ik met een opsomming van de bedrijven die meedoen in het Accelerate-programma (het zijn Nederlandse bedrijven, tenzij anders vermeld).

Rementis is uitvinder van een beeldscherm dat cognitieve stimulansen aanbiedt aan demente personen, die daardoor langer thuis kunnen blijven wonen.

Device Company is uitvinder van een draagbaar laboratorium waarmee binnen enkele seconden de samenstelling van stoffen, met name verdovende middelen, kan worden bepaald.

TopologX verwerkt afval dat vrijkomt bij 3D-metaalprinten tot metaalpoeder dat weer voor 3D-printen gebruikt kan worden.

Krasue is uitvinder van de Krasue Box die helpt je aan je goede voornemens te houden. Wat je afleidt van je goede voornemens wordt opgeborgen in de box. Pas als je de voorgenomen prestaties hebt geleverd krijg je daartoe weer toegang. Krasue is een Duits bedrijf.

BioFab kan met behulp van een 3D-bioprinter organen printen die geschikt zijn voor transplantatie, zolang die organen niet te complex zijn, zoals kraakbeen, slokdarm, luchtpijp en blaas. BioFab is een Peruaans bedrijf.

Green Minerals gebruikt koolstofdioxide en het mineraal olivijn om te laten reageren tot nieuwe producten. Toepassingen hiervan zijn te vinden in beton, papier en polymeren.

Koepala ontwikkelt voedselverpakkingen die zich onderscheiden door gebruiksgemak en duurzaamheid. Koepala is een Fins bedrijf.

YESS Lighting ontwikkelt lichtgevend pigment dat gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld wegmarkeringen.

Cynteract ontwikkelt een virtual reality-oplossing waarbij de content gestuurd wordt met handgebaren. Er hoort een speciale handschoen bij met kleine elektromotoren en sensoren. Die handschoen kan worden gebruikt bij revalidatie en voor gaming. Cynteract is een Duits bedrijf.


CeraCarbon combineert de slijtvastheid van keramisch materiaal met lichtgewicht koolstofvezels in een stijf, duurzaam, supersterk en lichtgewicht materiaal door koolstofvezels te voorzien van een keramische coating. Het eerste prototype is de voorvork van een motor.

DoseVue ontwikkelt een systeem, DoseWire, waarmee bij bestraling nauwkeurig de benodigde dosis straling kan worden vastgesteld, zodat de negatieve effecten ervan op de patiënt minimaal zijn. DoseVue is een Belgisch bedrijf.

Nestegg Biotech ontwikkelt een geautomatiseerd systeem voor het testen van geneesmiddelen. In het systeem kunnen meerdere testen tegelijkertijd worden uitgevoerd, waarbij exact wordt bepaald hoe cellen op bepaalde geneesmiddelen reageren. Nesteg Biotech is een Amerikaans bedrijf.

Ik wens de ondernemers achter al deze bedrijven veel succes!

Ben je niet zelf ondernemer, dan moet je bedenken dat je net iets gelezen hebt over een bedrijf dat over enige tijd ongetwijfeld wijd en zijd bekend zal zijn.

Meer informatie over de Brightlands Innovation Factory: www.brightlandsinnovationfactory.com.