maandag 31 oktober 2016

De ondernemende stad op de kaart in 8 stappen

De ambitie: Sittard-Geleen staat in 2020 bekend als de meest ondernemende stad van Limburg. De troeven zijn de historische binnenstad en de regiofunctie van Sittard, de innovatieve sectoren die de gemeente tot een businessstad maken en de aantrekkingskracht die de stad uitoefent op goed opgeleide jongeren. Het is nu zaak deze troeven uit te spelen om juist die groep te verleiden in Sittard-Geleen te blijven (of komen) werken en wonen.



1. De opdracht
In 2009 werd door het Kenniscentrum voor Bevolkingsdaling en Beleid te Ulestraten (KcBB) in opdracht van de gemeente Sittard-Geleen het onderzoek “Hier, daarheen en soms weer terug” uitgevoerd onder oud-leerlingen van het voortgezet onderwijs in die gemeente. Hieruit bleek dat uiteindelijke vooral uitzicht op een passende baan de doorslag geeft bij de keuze voor een woonplaats.

Volgens de onderzoekers zou de overheid vooral moeten inzetten op een betere arbeidsmarkt met meer banen voor hoger opgeleiden.
Om de bevolkingsdaling – de aanleiding tot het onderzoek – te keren, leidde de gemeente uit dit onderzoek de opdracht af de lokale arbeidsmarkt te verbeteren.

Makkelijker gezegd dan gedaan.

Want hoe maak je van Sittard-Geleen een aantrekkelijke gemeente? Hoe onderscheid je je van al die andere gemeenten die op het gebied van citymarketing alles uit de kast halen?
  • Er gaat niets boven Groningen
  • Je vindt ’t pas echt in Utrecht
  • Helmond: een glimlach in Brabant
  • eMMen Maakt Meer Mogelijk
  • Je treft ’t in Tiel.
Echter: citymarketing is kostbaar, maar weinig effectief, zoals in datzelfde jaar (2009) was te lezen in het proefschrift “Silicon Somewhere?” van Gert-Jan Hospers, bijzonder hoogleraar citymarketing aan de Radboud Universiteit.

2. De analyse
Om een begin te maken met het verbeteren van de arbeidsmarkt vroeg de gemeente het bureau Merkator locatie & marketing te Amsterdam om de situatie te analyseren. En dit bureau beschreef als volgt.
  • Sittard heeft een aantrekkelijke historische binnenstad
  • Sittard-Geleen is een businessstad met diverse innovatieve sectoren
  • Sittard is het natuurlijke stedelijk middelpunt van de regio
  • Sittard-Geleen is een jonge, actuele stad met veel aantrekkingskracht op goed opgeleide jongeren.
Dat was moedgevend, na dat KcBB-onderzoek.

3. De doelstelling
Wat ook moedgevend was, was het proces die tot die beschrijving had geleid. Daar waren namelijk vertegenwoordigers uit de werelden van gemeente, sociaal-maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven, kunst en cultuur, onderwijs, toerisme en sport bij betrokken geweest. Deze groep vormde een weerspiegeling van de samenleving.

Zij schaarden zich gezamenlijk achter de doelstelling: in 2020 staat Sittard-Geleen bekend als de meest ondernemende stad van Limburg op sociaal, cultureel en commercieel gebied.
Dit was nodig om bewoners, bedrijven en bezoekers aan de stad te binden.

4. De organisatie
Anders dan bij andere steden is citymarketing voor Sittard-Geleen niet alleen zaak van de gemeente, maar ook van de partijen die eerder een bijdrage aan de analyse hadden geleverd. In 2010 werd een vereniging opgericht waarvan die organisaties en bedrijven lid werden, BrandPartners Sittard-Geleen.

5. De doelgroep
De belangrijkste doelgroep voor de citymarketing door BrandPartners bestaat uit goed opgeleide jonge mensen (circa 17 tot 27 jaar), met een voorkeur voor praktisch, bètagericht onderwijs en werk. Deze focus werd onderbouwd door een aanvullend onderzoek door marktonderzoekbureau RMI te Heerlen.

6. De middelen
Een van de middelen om deze doelgroep te bereiken is de website www.insittardgeleen.nl. Deze site informeert in het Nederlands, Engels en Duits over de thema’s wonen, ondernemen, vrijetijd, studeren en winkelen.

7. De bewijslast
Over het thema ondernemen biedt de website onder de titel “Spotlight” testimonials van ondernemers die het “ondernemende” van de stad personifiëren:
  • René Joosten van adviesbureau Offermans Joosten
  • Olaf Houben van autoleasebedrijf Zuidlease
  • Dimitri Palmen van automatiseerder BCT
  • Huub Meessen van recyclingfabriek QCP
  • Bert Kip van Brightlands Chemelot Campus.
Onder de “Innovaties” vinden we initiatieven die Sittard-Geleen tot een ondernemende stad maken:
  • Chemelot, bestaande uit Brightlands Chemelot Campus en Chemelot Industrial Park
  • De logistieke hub, met de Barge Terminal Sittard-Geleen te Holtum-Noord
  • De autofabriek VDL Nedcar
  • Het ultramoderne ziekenhuis Zuyderland
  • De excellente sportomgeving van Sportzone Limburg.
En wie meer bewijs wil dat Sittard-Geleen ondernemend is, kijkt op “Made in Sittard-Geleen” voor:
  • Het nieuwe onderzoekscentrum van SABIC op Brightlands Chemelot Campus
  • De orthopedische hulpmiddelen van Smeets Loopcomfort
  • De sociale robot Tommy van Zuyderland
  • De wereldwijde handel in smaakstoffen door Fromatech
  • De e-coaches van Sananet voor chronisch zieken
  • Het energie-efficiënte datacenter van Cegeka
  • De dashboards voor VDL Nedcar van IAC
  • Het instituut Chemelot InSciTe voor onderzoek naar biomedische en biobased materialen
  • De unieke leeromgeving van CHILL
  • De intensieve hulp voor veelbelovende starters door Brightlands Innovation Factory
  • Enzovoort…
8. De resultaten
Het is nog geen 2020, dus nog te vroeg om vast stellen of Sittard-Geleen inderdaad bekend staat als de meest ondernemende stad van Limburg. De website wordt alvast goed bezocht.

En ik ben blij dat veel voorbeelden van “ondernemend” in Sittard-Geleen te vinden zijn op de Chemelot-site en de Brightlands-campus. Dit draagt zeker bij aan de doelstelling van de BrandPartners, temeer daar beide entiteiten de ambitie hebben om in aantal arbeidsplaatsen te groeien.

Meer informatie over de Vereniging BrandPartners Sittard-Geleen: www.brandpartnerssittardgeleen.nl.
Meer informatie over Sittard-Geleen: www.insittardgeleen.nl.